perjantai 24. toukokuuta 2013

Viikon resepti | Munakoisotahna



 Heikun keikun blogisiskot. Nythän on niin, että mä olen ihan unohtunut tuonne pihalle ja blogiraukka on ihan hunningolla. Aika varma kesän merkki siis :D Mutta onneksi ihmisen on syötävä välillä niin tulee piipahdettua sisälläkin. Meillä tulee käytettyä munakoisoa todella vähän ja ihan suotta. Näin kesän kynnyksellä herään aina kaupassa niiden kauniiseen muotoon ja väriin. Maku on kivan mieto ja meillä lapsetkin siitä tykkää. Etenkin munakoisosta tehdystä tahnasta. Tahna on hyvää sellaisenaan vaikka tuoreen patongin päällä tai grilliruoan kaverina.
 
 
Munakoisotahna
 
Leikkaa munakoiso kahtia. Tee leikkuupintaan syvät ristiviillot. Laita päälle reilusti oliiviöljyä, valkosipulia, mieleisiä yrttejä ja sormisuolaa. Laita uuniin 200 asteeseen ja anna olla niin kauan, että munakoisot on kypsiä. Kaavi sisus lusikalla kulhoon ja soseuta. Tarkista suola ja yrtit. Lisää tarvittaessa öljyä. Halutessasi voit lisätä tahnaan myös fetajuustoa.
 
 
Ihanaa viikonlopun alkua juuri sinulle!
Heidi


8 kommenttia:

  1. Nam!

    Välillä minulla on munakoisokausia, mutta nyt on jäänyt taas vähemmälle. Täytyykin tehdä taas munakoisoherkkuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Lumo :) Mä en voi kyllä puhua kausista, niin harvakseltaan tulee munakoisoa käytettyä. Pitäisi kyllä paremmin perehtyä mitä kaikkea tuosta saisi aikaiseksi :)

      Poista
  2. Pitääkin kokeilla :)

    Monesti esim. kreikkalaisessa olen saanut tosi hyvää munakoisotahnaa, mutta mikäköhän siinä on, että jää sitten kotona tekemäti..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka La Petite Princesse :) Tässä olisi kyllä sellainen raaka-aine jota voisi käyttää varmasti monipuolisemminkin jos vain osaisi. Mulla se jää useinmiten vaan siihen kauneuden ihastelemiseen :)

      Poista
  3. Mä rakastan munakoisoa, ja kyllä muutkin meillä tykkää siitä, eli sitä syödään harva se viikko.
    Kivat kuvat taas kerran, ja tosi hyvältä näyttää tuo sun tahnasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Alegni :) Kuulostaa hyvältä! Täytyykin nyt kesän aikana opetella paremmin käyttämään tätä herkkua :)

      Poista
  4. Usein ostan munakoisoa. Munakoiso-Mozzarella -lasagne on ainoa josta olen saanut todella hyvää, muuten mun kokeilut usein jää yksin syötäväksi. Kiitos tästä ohjeesta, ensi kerralla kokeilen varmasti tahnaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Eeko :) Kiitos vinkistä, tuota sitten kokeillaan seuraavalla kerralla. Meillä lapset kyllä tykkäsi yhtä lukuunottamatta, mutta mozzarella voi muuttaa tilannetta :D

      Poista

Ilahdun jättämästäsi kommentista ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails